Nyheter

Biking Bygderkanken Trysil
Ola Matsson/Skistar Trysil

01. oktober 2025

Ny august-rekord for kommersielle overnattinger i Norge

August 2025 ble nok en rekordmåned for norske overnattingsbedrifter. Ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) ble det registrert hele 5,5 millioner kommersielle overnattinger, det høyeste antallet som noen gang er målt i august. Den sterke veksten i utenlandske gjestedøgn var hovedårsaken til rekorden.

4684196357 d40b7db21c c 2
Stortinget

10. september 2025

Stortingsvalget 2025 - 2029

Da er stemmene talt opp og vi vet med 98% sikkerhet hvem som skal sitte på Stortinget de neste fire årene, og vi vet at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering. Uten å ta stilling til politisk side, så kommer vi ikke utenom at det blir en krevende sammensetning av Stortinget for den som skal styre landet. Dette kan gi sine utfordringer, men gir samtidig reiselivet gode muligheter for å spille ball med alle partier. En mindretallsregjering trenger støtte fra flere partier, og her har vi en god mulighet for å få til noe for reiselivet.

Holmenkollen
Marco Boella/Visit Oslo

03. september 2025

Rekordmange overnattinger ved norske overnattingsbedrifter i juli

Det var 7,4 millioner kommersielle overnattinger i juli – utlendingene sto for den største økningen

Tog pa Bergensbanen VY 03744
Foto: Vy

27. august 2025

Grønne transportløsninger er en forutsetning for et konkurransedyktig reiseliv

Diskusjonen om norsk reiselivs videre utvikling blir stadig mer aktualisert. Hvilke målsettinger bør ligge til grunn for turismen som eksportnæring, og er fortsatt volumvekst forenlig med nasjonale klimamål og våre egne behov?

The idyllic Lindesnes Lighthouse Frida Neverdal Visit Sorlandet
Frida Neverdal/Visit Sorlandet

16. august 2025

Et konkurransedyktig og bærekraftig reiseliv

Norsk reiselivsnæring legger bak seg en ny rekordsommer, med sterk etterspørsel og optimistiske utsikter fremover. Samtidig finnes det flere usikkerhetsmomenter som kan påvirke den videre utviklingen: økonomiske konjunkturer, ekstremvær, geopolitisk uro og ikke minst utviklingen i kronekursen.

Bergen Vågen havn
Christine Baglo/Visit Norway

04. august 2025

Ny junirekord for kommersielle overnattinger i Norge

Reiselivsnæringen fikk en sterk start på sommersesongen. Nye tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det ble registrert 4,8 millioner overnattinger ved kommersielle overnattingssteder i juni 2025 – det høyeste tallet som noen gang er målt i en juni måned. Dette tilsvarer en økning på 3,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

KIELLANDBU FALL ESPENH 1920
Wild Voss/Fjord Norway

04. juli 2025

Vakker natur er ikke nok

Norge trenger flere turister, og de kommer ikke av seg selv. Det holder ikke å bare stole på algoritmer og tilfeldigheter i sosiale medier for markedsføring av Norge som reisemål. Den må gjøres koordinert og profesjonelt, for å bedre kapasitetsutnyttelse, synliggjøre sesongvariasjoner og bedre lønnsomheten hele året. I en tid der internasjonal turisme er tilbake for fullt og Norge konkurrerer med hele verden, kan vi ikke lene oss på naturgitte fordeler og krysse fingrene for at de riktige gjestene kommer av seg selv. Dette kan vi lese i en kronikk jeg har skrevet sammen med Kristin Krohn Devold NHO Reiseliv og Geir S. Vik i Virke Reiseliv.

45762950514 44c135ce38 c

11. august 2025

Arendalsuka 2025

Arendalsuka står for tur, med politiske diskusjoner og denne gang et godt knippe reiselivsdebatter.

Hurtigruten in sunset Molde Foap Visit Norway com
Foap/Visit Norway

27. juni 2025

Arendalsuka: "Er det nødvendig med internasjonal markedsføring av Norge som ferieland?"

Sammen med Innovasjon Norge, NHO Reiseliv og VIRKE Reiseliv arrangerer vi en panelsamtale om internasjonal markedsføring av Norge som reisemål under Arendalsuka 2025.

Skjermbilde 2025 07 04 kl 08 24 18

04. juli 2025

Scandinavian Business Awards 2025

Norsk Reiseliv/Scandinavia Tourism Partners er en av vinnerne i Scandinavian Business Awards 2025. Vi vinner i kategorien Best Tourism Industry Association 2025 - Norway.

Small cottage by the beach Foap Visit Norway com
Foap/Visit Norway

17. juni 2025

Utsiktene for sommeren 2025

Innovasjon Norge kom nylig med sitt årllige reisebarometer. Undersøkelsen er gjennomført i England, Tyskland, Sverige, Danmark, Nederland og Frankrike i mars 2025.

Camping under the northern lights Foap Visit Norway com
Foap/Visit Norway

Nyhet

17. juni 2025

Stortinget stemte 5. juni 2025 frem ny lov om besøksbidrag

Det var hektisk møteaktivitet i Stortinget i dagene før lovforslaget ble debattert den 4. juni. For å redde regjeringens lovforslag gikk Aps stortingsgruppe i tolvte time med på å imøtekomme Sps krav om at cruise skal med, og at bobiler, campingvogner og fritidsbåter i gjestehavner skal slippe.

BTW program 2025 2

Nyhet

17. juni 2025

Det tyske reisemarkedet

Sist uke var jeg i Tyskland på vår tyske søsterorganisasjon, Bundesverband der Deutschen Tourismuswirtschaft (BTW) sin årskonferanse. Her samles hele den tyske reisebransjen og sentrale tyske politikere. Den viktigste utfordringen i tiden som kommer er ifølge tysk reisebransje er å sikre vekst, konkurransekraft og fremtidig bærekraft.

Geiranger
Per Eide/Visit Norway

Nyhet

09. mai 2025

Lov om besøksbidrag Prop. 96 L (2024-2025)

Norsk Reiseliv mener regjeringens lovforslag om besøksbidrag ikke treffer i henhold til intensjonen, men at det i stedet blir en ny skatt for de overnattingsbedrifter som allerede i dag tar ansvar for utvikling, markedsføring, tilrettelegging og drift av reisemålet.

Gamlebyen Fredrikstad
Sven Erik Knoff/Visit Norway

Nyhet

07. april 2025

Hva skjer med reiselivet

Vi har lagt et godt år bak oss, i hvert fall om vi ser landet og reiselivsnæringen under ett og forventningene til 2025 og 2026 er optimistiske. Folk vil fortsatt reise på ferie, men usikkerhetsfaktorer som økonomi, ekstremvær og den geopolitiske situasjonen kan påvirke både bestillinger og forbruk. Samtidig truer regjeringen med ekstra skatt på overnatting.

Under restaurant Lindesnes
Illustration Mir Snohetta

Nyhet

07. april 2025

Et konkurransedyktig reiseliv

Verden forandrer seg, nye markeder, målgrupper, trender og ny teknologi krever en mer målrettet og kostnadseffektiv produktutvikling, distribusjon og markedsføring av Norge som reisemål. Dette vil være en forutsetning for at reiselivsnæringen skal få gjennomslag og øke inntjeningen i en stadig tøffere internasjonal konkurranse. Med en fremtidig usikkerhet i forhold til flere av våre etablerte næringer inklusive olje- og gassindustrien, trenger Norge bedre lønnsomhet og høyere vekst i tradisjonelle konkurranseutsatte næringer.

Bergen Vågen havn
Christine Baglo/Visit Norway

Nyhet

07. april 2025

Reiselivsåret 2024 og utsiktene framover

Reiselivsåret 2024 endte på 38,6 millioner overnattinger ved kommersielle overnattingssteder. Dette er ifølge SSB det beste året for norske overnattingsbedrifter noensinne, med en økning på 4,2 prosent sammen-lignet med 2023. Det var 26,2 millioner norske overnattinger, som er en økning på 1 prosent fra 2023. I tillegg var det 12,4 millioner utenlandske overnattinger, som er det høyeste tallet for utenlandske overnattinger som er målt. Dette var en økning på 12 prosent sammenlignet med 2023.

Uttakleiv Lofoten 112010 99 0021 1500
Bjørn Jørgensen/Visit Norway

Nyhet

16. april 2024

Reiseliv blir neste nasjonale eksportsatsing

Næringsminister Jan Christian Vestre lanserte i dag reiseliv som den femte nasjonale eksportsatsingen «under Hele Norge Eksporterer». Satsingen er et offentlig-privat samarbeid og skal bidra til å nå målet om økt eksport, og målet for reiselivspolitikken om å skape en mer konkurransedyktig reiselivsnæring som både er mer bærekraftig og lønnsom enn tidligere.

Northern lights over the Ersfjord in Tromso Bjorn Jorgensen Visit Norway com
Bjorn Jorgensen/Visit Norway

Nyhet

26. mai 2025

Hva må til for å styrke Norges konkurranseevne og sikre bærekraftig vekst i reiselivet

Veksten i reiselivet må skje gjennom flere høyt betalingsvillige og klimabevisste reisende. Dette målet må være utgangspunkt for utvikling av reiselivet og markedsføringen av Norge som reisemål, slik at Norges omdømme som bærekraftig destinasjon styrkes både nasjonalt og internasjonalt.