I 2024 var nesten 80 prosent av de utenlandske overnattingene fra europeiske land. Det var klart flest fra Tyskland med 2,4 millioner overnattinger (+13%). På andreplass var Sverige med 1,2 millioner overnattinger (+13%). Deretter følger Nederland med 912.000 (+6%), Danmark med 861.000 (+11%) og Storbritannia med 777.000 overnattinger (+7%).
Overnattingsbedriftene registrerte 933.000 overnattinger fra Asia. Sammenlignet med 2023 er dette en økning på 48 prosent. Det var Kina som bidro mest til denne økningen med 220.000 overnattinger, som var hele 143 prosent flere enn 2023. Likevel er det verdt å merke seg at tallet på overnattinger fra Asia fortsatt ikke er tilbake på samme nivå som før pandemien.
Mens Oslo (6%), Vestland (6%), Akershus (23%), Nordland (15%) og Troms (15%) kan vise til svært gode overnattings- og omsetningstall i 2024, viser tallene for Innlandet (-1%), Agder (-5%), Buskerud (-2%) og Vestfold (-14%) en betydelig svakere utvikling.
Selv om det er flest utenlandske overnattinger i sommerhalvåret, så ser vi også en sterk vekst i overnattinger i vintermånedene i 2024. I januar, februar, mars, oktober, november og desember i 2024 var det 3,7 millioner overnattinger som er en økning på 27 prosent sammenlignet med de samme månedene i 2023. Økningen i vinterhalvåret for utenlandske overnattinger skyldes i stor grad en økning i nordlysturismen til Nord-Norge. Valutasituasjonen og flere direkte flyruter har vært viktige faktorer for denne økningen.
For sommerhalvåret var det 8,7 millioner utenlandske overnattinger i Norge, som er en økning på 5,9 prosent fra 2023.
Tallet på overnattinger ved norske kommersielle overnattingsbedrifter økte med 1,5 millioner over-nattinger fra 2023 til 2024. Nesten hele veksten kom på hotell, som hadde en økning på 1,4 millioner overnattinger som er en økning på 6 prosent i forhold til 2023. I 2024 ble det registrert 19,1 millioner hotellovernattinger foretatt av nordmenn (+2% og 7,6 millioner utenlandske hotellovernattinger (+14%).
De fleste fyker hadde flere hotellovernattinger i 2024 sammenlignet med 2023. Det var størst prosentvis vekst i Nordland, Troms og på Svalbard. Vestfold, Innlandet og Buskerud hadde færre overnattinger på hotell sammenlignet med 2023.
Det var 8 millioner overnattinger på campingplassene i 2024. Dette er en svak økning på 0,4 prosent fra 2023. Nordmenn sto for 5,2 millioner overnattinger som er en nedgang på 1,7 prosent, mens utenlandske overnattinger økte med 4,5 prosent
Det var 3,9 millioner overnattinger ved hyttegrender og vandrerhjem. Dette er en økning på 3 prosent fra 2023. Her var det også færre norske (-5,8%) og flere utenlandske overnattinger (+12%).
Utvikling etter pandemien
Med 38,6 millioner overnattinger ved kommersielle overnattingssteder i 2024, ligger vi nå 10 prosent over rekordåret 2019, fordelt på 7 prosent fra Norge og 16 prosent fra utlandet.
Flytrafikken er oppe på 2019 nivå. Det er færre flybevegelser enn før pandemien, men det er flere passasjerer med hvert fly.
Ser vi på veksten i de utenlandske kommersielle overnattingene som er gått fra 10,7 millioner i 2019 til 12,4 millioner i 2024, og utenlandske overnattinger via norske fritidsboligformidlere som er gått fra i underkant av 768 000 til i underkant av 1,4 millioner i 2024, representere dette en vekst på hele 2,3 millioner registrerte utenlandske overnattinger hos SSB.
Økningen har spesielt vært innen ferie- og fritidsmarkedet, mens internasjonale møter og kongresser fortsatt ligger bak 2019-nivå, det samme gjelder for norske forretningsreiser.
Mens camping, bobiler og hyttegrender har ledet an i veksten etter pandemien, er det nå større økning på hotell både i volum og prosent.
Det er spesielt USA som øker mest for perioden 2019 til 2024, med en økning på 27 prosent.
Selv om vi ser en god økning fra Kina i forhold til 2023, er reiseaktivitetene fra Asia fortsatt langt bak 2019 nivået. Kommersielle overnattinger fra Kina ligger 53 prosent bak 2019. Dette skyldes blant annet at det tok lenger tid før samfunnene ble normalisert etter pandemien og det er færre flyruter til Europa som følge av redusert etterspørsel og at vestlige flyselskap ikke kan fly over russisk territorium, noe som gjør flyreisen både lengre og dyrere.
Norges konkurranseevne har ifølge Innovasjon Norge styrket seg fra 2019 da konkurranse-kursindeksen lå på 114. I 2024 hadde den økt til 133, som er en vekst på 17 prosent. Dette skyldes i stor grad økt effektivitet i bedriftene og lav kronekurs.
Prisen på hotellrom i Norge har hatt god økning fra 2019 til 2024. Men også kostnadene har økt betydelig samtidig som det er store geografiske forskjeller i inntjening og resultat.
Økte kostnader er utfordrende i en bransje med svært små marginer. Det er derfor viktig å peke på at mange overnattings- og serveringsbedrifter sliter. Selv om bookingtallene stort sett er gode, har vi et kostnadsnivå og rammebetingelser som gjør det vanskelig for mange reiselivsbedrifter.
Utsiktene framover
Utsiktene for norsk reiselivsnæring er gode og tilbakemeldinger fra de viktigste markedene er positive for 2025 og 2026. Folk vil fortsatt reise på ferie, men flere oppgir at de vil se an både økonomi, sikkerhet og været. Samtidig som det er økt konkurranse reisemålene imellom, både nasjonalt og internasjonalt.
De viktigste markedene for norske destinasjoner vil fortsatt være nærmarkeder som Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbritannia, i tillegg til USA. Vi ser også en positiv utvikling fra Sør-Europa og vi venter at det etter hvert kommer flere reisende fra Asia, spesielt fra Kina.
Den ekstreme varmen i Middelhavslandene kan imidlertid påvirke i forhold til valg av reisemål og ikke minst tidspunkt på året man velger å reise, samtidig ser vi at store nedbørs-mengder med skader på infrastruktur får innvirkning på reisemønsteret i Norge.
Forhold som påvirker Norges om reisemål i 2025
- Forventningene til 2025 er optimistiske, særlig med økende etterspørsel fra Asia og økt flykapasitet fra Kina, men usikkerhetsfaktorer som økonomi og sikkerhet kan påvirke både bestillinger og forbruk.
- Camping, hyttegrender og fritidsboligformidling har økt prosentvis mer enn hotellovernattinger etter pandemien, vi forventer økning i andelen hotellovernattinger.
- Norske flyplasser har færre forretningsreisende, norske reisende flater ut og utland vokser.
- Ekstremvær, både i Middelhavslandene og i Norge, påvirker reisemønstre og tidspunkt for reiser.
- Utenlandske turister er opptatt av stillhet og ro, og det å oppleve spektakulær natur og naturfenomen – Norge svarer ut mange av trendene, men vi må passe på – viktigheten av reisemålsledelse og besøksstyring.
- Gjestene legger igjen mindre penger på reisemålet enn de gjorde i 2023.
- Vi konkurrerer i et stadig tøffere internasjonalt marked, må jobbe for mer lønnsomme besøkende.
- Flyselskapene og Avinor fokuserer på arbeidet med bærekraft, ny teknologi og mer effektive innflyvninger.
- Togtilbudet i form av dobbeltspor på de viktigste Intercitystrekningene, slik at vi kan øke kapasiteten på togene inn mot de største byene og utvikle togforbindelsen fra/til Europa.
Kilder: SSB, Innovasjon Norge, Skift.com