Utsiktene for sommeren 2025

17. juni 2025

Innovasjon Norge kom nylig med sitt årllige reisebarometer. Undersøkelsen er gjennomført i England, Tyskland, Sverige, Danmark, Nederland og Frankrike i mars 2025.

Reisebarometeret måler reiseforventninger, reiseplaner og reiselyst i seks europeiske markedene. Barometeret tar temperaturen på markedene og viser hvordan de reisende i disse markedene tilpasser seg og prioriterer, i en tid med økonomisk og politisk usikkerhet. 

Ved inngangen til sommeren er reiselysten nesten tilbake på samme 2019-nivå, men andelen som vil reise til utlandet de kommende 12 månedene er litt lavere enn på samme tid i 2023.

På tvers av markeder svarer 47 prosent av de aktive reisende at økonomisk og/eller politisk usikkerhet vil påvirke reisevalgene deres det kommende året. Reiseforventningene holder seg på et høyt nivå, særlig i Danmark og Nederland. I Tyskland og England ligger andelen som vil reise til utlandet langt under nivået før pandemien. Det er særlig de eldste som dropper utenlandsferier, andelen som vil reise til utlandet faller jevnt med økende alder.

Men det er også verdt å merke seg at selv om 39 prosent av de spurte vurderer Norge som reisemål de neste tre årene, er det kun 5 prosent som har konkrete planer om å reise hit i år. Det viser at Norge fortsatt er et «bucket list»-mål, men ofte ikke førstevalg i en tid med strammere ferieøkonomi. 

Reiseplanene til 8 av 10 påvirkes av økonomisk usikkerhet og/eller politisk uro. Prisøkninger på reiser og en krevende økonomisk situasjon, gjør at flere er på jakt etter billigere reiser og destinasjoner. Mange leter etter muligheter for å spare penger på ferien. Mange har fått med seg at Norge har en gunstig valutakurs og mener at Norge er et pålitelig og trygt reisemål. De som er bekymret for politisk uro vil i større grad kjøpe pakkereise på en norgesferie. 

Slik det ser ut nå, blir sommersesongen god – men ikke nødvendigvis bedre enn fjoråret. Turisttrafikken fra Tyskland kan gå noe ned, mens vi forventer vekst fra markeder som USA og Kina, og våre nærmarkeder spesielt Sverige og Danmark. Det er spesielt naturen og en gunstig valutakurs som gjør Norge attraktivt.