Norsk Reiseliv støtter ikke det fremlagte lovforslaget om besøksbidrag. Vi mener det rammer feil aktører, nemlig de overnattingsbedrifter som allerede i dag betaler lokale skatter og avgifter, og som tar ansvar for utvikling og drift av reisemålet. Mens cruise, dagsbesøkende, villcamping og bobiler unntas beskatning.
Det er positivt at forslaget inkluderer Airbnb og annen privat utleie, men det løser ikke alene utfordringene ved masseturisme og slitasje på natur, miljø og lokalsamfunn.
Et bærekraftig reiseliv krever strategisk utvikling mot flere betalingsvillige og klimabevisste turister. Da rimer det dårlig at forslagets innretning rammer den turismen som er under kontroll, mens den turismen som gir størst press lokalt slipper unna. Det er både ufornuftig og unorsk, å ramme de organiserte næringsaktørene.
68 prosent av kommersielle overnattinger i Norge er nordmenn på ferie- og fritidsreise, jobbreise eller deltakelse på et arrangement. Lovforslaget vil ramme disse urimelig hardt.
Forslaget vil svekke vår konkurranseevne i et usikkert internasjonalt marked. Reiselivs-næringen er allerede presset av høy merverdiavgift og særavgifter. Bortsett fra Island, har ingen av våre nordiske naboland innført besøksbidrag.
Forslaget kan likeledes føre til at aktører som i dag støtter destinasjonssamarbeidet, ser seg nødt til å trekke seg fra dette, noe som vil svekke en helhetlig utvikling og markedsføring av reisemålet.
Norsk Reiseliv er positive til testing av besøksbidrag i pilotprosjekter, men med følgende forutsetninger:
- Besøksbidrag må omfatte alle tilreisende på et reisemål.
- Kommunene må ha en forankret besøksstrategi, for å kunne kreve inn midler. Ref anbefalingene fra NOU 2023:10 om reisemålsledelse
- Midlene må brukes målrettet til reiselivsrelaterte fellesgoder, med klar forvaltning og kontroll.
- Bidraget må være et fast, lavt beløp pr. døgn og synliggjøres separat for sluttbruker.
- Midlene må forvaltes av fond/stiftelser med reiselivets aktører representert.
Lovforslaget, slik det foreligger vil svekke Norges posisjon som reisemål, øke belastningen på seriøse aktører og ha begrenset effekt på utfordringene det er ment å løse.
Vi mener det er et uutnyttet handlingsrom innenfor dagens regelverk til å innhente inntekter fra besøkende, som kan bidra til å løse flere av reisemålets utfordringer.
Vi ber derfor Stortinget avvise lovforslaget og sende det tilbake til Regjeringen for utarbeidelse av en mer rettferdig og bærekraftig modell, basert på pilotprosjekter og målrettet innkreving fra aktører som i dag er gratispassasjerer.