Norge har gode forutsetninger for å lykkes i et fremtidig nasjonalt og internasjonalt reiselivsmarked. For å sikre en bærekraftig vekst og styrke markedsmulighetene for Norge som reisemål er vi avhengig av at reiselivsnæringen og det offentlige samarbeider om å utvikle reiselivet. Internasjonalt er det vekst i reiselivet og vi mener våre mål om vekst er realistiske gitt at rammebetingelsene legges til rette for å øke den internasjonale trafikken til Norge både av individuelt reisende og konferansemarkedet. Norge skal være et land som skaper inntjening og sysselsetting gjennom lønnsomme og fornøyde besøkende.
Nasjonale og internasjonale prognoser tilsier at veksten mot 2030 vil bli sterkest blant lokal-befolkningen og utenlandske ferie- og fritidsturister, målt mot 2019-nivå. Reiselivsnæringens samlede omsetning forventes i følge Menon Economics å vokse med 45 prosent til 2030, med sterkest vekst innenfor aktiviteter og kultur, etterfulgt av serveringstjenester. Antall ansatte i næringen som helhet vil trolig holde seg stabil de neste 8 årene, som følge av produktivitets-vekst og knapphet på arbeidskraft. Eksporten forventes i følge Menon å vokse med 67 prosent fra 2019-nivå til 2030, som er noe over Regjeringens målsetting om nasjonal eksportvekst.
Norge som reisemål tilfredsstiller stadig flere av de internasjonale reisetrendene. Ifølge Skift Research og Unpack ´25 stiller turister stadig strengere klima og miljøkrav. Turistene fore-trekker lengre opphold og spektakulære utendørs opplevelser slik som nordlys og midnattssol, en større andel reisende er opptatt av stillhet og ro i naturen, men med mulighet for avstikkere som ligger i nærheten av populære reisemål, samtidig fokuserer europeerne mer på nærmarkeder og naturbaserte aktiviteter.
Alle disse trendene har fokus på natur, noe som gjør det spesielt viktig å sikre naturen både i forhold til vern, biologisk mangfold og fornuftig bruk av allemannsretten. Vi må unngå inngrep og slitasje på naturen, og vi må unngå tilløpt til masseturisme som vil være negativt for de fastboende på reisemålet. Bærekraftig utvikling av reisemålet, aktiv reisemålsledelse og besøksstyring blir stadig viktigere, og et enda sterkere konkurransefortrinn i årene fremover.
Veksten i reiselivet må skje ved flere betalingsvillige og lønnsomme besøkende. For å lykkes med dette må vi bedre vår konkurranseevne gjennom konkurransedyktige rammebeting-elser og økt innsats på bærekraftig utvikling, infrastruktur og internasjonal markedsføring.
De viktigste markedene for norske destinasjoner vil fortsatt være nærmarkeder som Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Storbritannia, i tillegg til USA. Vi ser også en positiv utvikling fra Frankrike og vi venter at det etter hvert kommer flere reisende fra Asia, spesielt fra Kina.
Valutaforholdet mellom norske kroner og valutaene i våre viktigste markeder vil ha stor betydning. Så lenge vi har en svak norsk krone, vil vi dra nytte av dette ved at det blir billigere for utlendinger å besøke Norge, samtidig som det blir dyrere for nordmenn å reise til utlandet.