Det tyske reisemarkedet

Nyhet

17. juni 2025

Sist uke var jeg i Tyskland på vår tyske søsterorganisasjon, Bundesverband der Deutschen Tourismuswirtschaft (BTW) sin årskonferanse. Her samles hele den tyske reisebransjen og sentrale tyske politikere. Den viktigste utfordringen i tiden som kommer er ifølge tysk reisebransje er å sikre vekst, konkurransekraft og fremtidig bærekraft.

Den nye regjeringen må bli en suksesshistorie. Vi i reiselivsnæringen står klare som samarbeidspartnere, sa Sören Hartmann, president i den tyske turistnæringsforeningen (BTW), i sin åpningstale. Hartmann uttrykte optimisme med henvisning til regjeringsplattformen, som blant annet varsler byråkratireduksjon, avgiftskutt og mer fleksibel arbeidstid. – Vi er et vekstmarked, forutsatt riktige rammebetingelser. Nå må løftene omsettes i konkret politikk, understreket han.

Hartmann trakk særlig frem fire tiltak fra regjeringsplattformen som kan bli avgjørende for reiselivets videre utvikling:

  • Reduksjon av merverdiavgift på restaurantservering til 7 %
  • Lavere luftfartsavgifter
  • Mer fleksibel arbeidstid i tjenesteytende næringer
  • Systematisk forenkling av byråkratiske prosesser

Dette er i følge Hartmann grep som kan dempe behovet for prisøkninger, styrke lønnsomheten og øke robustheten i næringen. Men han la også til: – Tid og gjennomføring er avgjørende. Vi har ikke råd til å vente.

De politiske deltakerne på konferansen signaliserte vilje til dialog og samarbeid med næringen, og fremhevet behovet for å integrere turisme tettere i nasjonal økonomisk politikk.

Reisevaner i endring – YouGov-undersøkelse

En fersk YouGov-undersøkelse gjennomført for BTW viser at politiske og økonomiske rammebetingelser påvirker tyskernes reisevaner. 45 prosent oppgir at politiske forhold ved reisemålene påvirker valgene deres, mens 54 prosent nevner økte reisekostnader som en viktig faktor. Spesielt barnefamilier er mer kostnads- og sikkerhetsbevisste enn før.

Unge respondenter har høye forventninger til investeringer i jernbane og digital infrastruktur. Hele 39 prosent av de mellom 18 og 24 år tror på jernbanesatsingens potensial, mens 32 prosent av alle spurte etterlyser bedre internett på reisemålet. Digitale løsninger som kan gi oversikt over antall besøkende på reisemålet og samle transporttilbudene i én bookingplattform, er også ettertraktet.

Reiseåret 2025: Stabil sommer, kortere ferier

Tross klimaendringer og økonomisk usikkerhet forblir sommeren hovedsesong. To tredeler planlegger hovedferien mellom juni og september, med juli og august som toppmåneder for barnefamilier. Innenlandsreiser til Tysklands fjellområder, kystbyer og storbyer er fortsatt populære, og halvparten av tyskerne skal på ferie innenlands i 2025. Samtidig ser man en forsiktig vridning fra Amerika mot Asia som langdistansedestinasjon.

Ferielengdene krymper. De fleste familier planlegger nå ferier på mellom 4 og 9 netter, fremfor to uker. Økonomisk forsiktighet preger også folks ferieplaner: Én av fem vil bruke mindre penger, mens like mange vil reise sjeldnere. Men det finnes også en gruppe – spesielt husholdninger med høy inntekt – som planlegger å reise mer eller bruke mer penger.

Konklusjonen for trafikkutviklingen i 2025 i Tyskland er at andelen som reiser til utlandet er noe mindre i år. Flere eldre dropper utenlandsferien, og i stedet ferierer i eget land, mens de yngre med god økonomi oppgir at de fortsatt kommer til å reise til utlandet.

Fremtidens reiseliv krever politisk handlekraft

Turismetoppmøtet 2025 etterlot et klart signal: Reiselivsnæringen er villig til å være med og bygge fremtidens bærekraftige og konkurransedyktige reiseliv, men er avhengig av tydelige og raske politiske grep. Skal Tyskland beholde og styrke sin posisjon som reisemål og økonomisk drivkraft, må både digital infrastruktur, mobilitet og næringsvilkår oppgraderes – i tett samarbeid med en handlekraftig regjering.