Heiskortomsetningen til nye høyder vinteren 2017/18

Alpinbransjen i Norge fortsetter økningen i heiskortomsetning med ny rekord fjerde året på rad

Heiskortomsetningen for sesongen 2017/2018 endte på 1,32* milliarder som er en økning på 16% mot fjorårets sesong**

-Dette er fantastisk hyggelige tall å presentere sier Generalsekretær Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening (ALF). Interesseorganisasjonen for alpinnæringen representerer ca 200 medlemmer og ca 95% av heiskortsalget i Norge***.

-Vi var alle sammen vitne til en skikkelig ”god gammeldags vinter” med svært gode snøforhold i store deler av landet. At dette gjør noe med trafikken til våre alpinanlegg er det jo nå liten tvil om, og vi gleder oss over den stadig økende interessen for alpin skikjøring som aktivitet, både fra våre norske og fra våre utenlandske gjester.

Alpinanleggene har et godt tilpasset produkt som publikum finner attraktivt. Resultatet gir en god klapp på skulderen til alle våre medlemmer der ute som jobber beinhardt, sier Sylling Clausen.

I tillegg gir dette naturligvis motivasjon og investeringsvilje til å satse videre i en bransje som kan være tøff og utfordrende, med svingninger i vær, temperatur og tilgang på snø. Dette var en veldig viktig sesong kanskje særlig for de mindre anleggene. Uten ildsjeler med ekstraordinær dugnadsånd hadde flere av disse ikke klart seg fra år til år. Så er det som kjent der rekrutteringen i stor grad skjer, så dette er svært gledelig for hele alpinnæringen sier Camilla.

– En tidlig sesongstart for mange bidro helt klart til å sikre sesongen, med kulde og snøfall tidlig i november. Tallene fra februar viste at bransjen lå godt an mot samme tid i fjor, men vi visste at påsken var tidlig og vi var spente på å se hvor lenge våre gjester ville fortsette å kjøre på ski ut i april og mai. Med så gode forhold viste deg seg at også vårsnøen lokket. Vi jobber hele sesongen gjennom med å være synlige i medier, sosiale medier og med markedstiltak ute i markedene, så det er hyggelig å se at også dette gir resultater. Trafikken fra flere av våre utenlandske markeder har fortsatt å øke, særlig fra England, Tyskland og Holland. Primærmarkedene Sverige og Danmark holder også stand. Nå er vi i full gang med å legge planer for innsalget til neste vinter gjennom arbeidet i vårt nye landsdelsselskap Norske Fjell SA for å sikre å holde trafikken oppe, og vi gleder oss til å ta i mot enda fler gjester fra nye og eksisterende markeder. Her har vår beliggenhet, snøsikkerhet, attraktive konkurransedyktige destinasjoner og kanskje en nysgjerrighet til en viss annerledeshet gitt oss økt attraktivitet gjennom flere år, godt hjulpet av den norske kronen.

-Når et lite land som Norge klarer å avle frem verdens beste alpinlandslag, må det jo også bety at det er et godt grunnlag her hjemme. Administrasjonen i ALF jobber tett med Norges Skiforbund alpint for å se på videre muligheter for samarbeide om rekruttering på breddenivå i alpinsporten. Alpinsjef Claus Ryste hos Norges Skiforbund har følgende kommentar til vinterens fantastiske tall:

  • Jeg ønsker å gratulere alle skiheisene med en fantastisk vinter, og gode resultater. Vi vet mye om jobben som ligger bak i å legge til rette for at folk i alle aldre skal velge skianlegget som sin fritidssyssel, og ny rekord i omsatte heiskort viser at den jobben er glimrende gjennomført. Vi er en liten men stor alpinnasjon. Vi konkurrerer med nasjoner med betydelig mer ressurser og antall utøvere. Den helt avgjørende faktoren for disse prestasjonene er den aktiviteten som er i alle alpinanleggene rundt omkring i Norge, og vi er veldig glade på vegne av alle de som har stått på for at vi kan utvikle oss til den alpinnasjonen vi er i dag. Selv de største stjernene våre starter i de minste kleivene, det er viktig å huske på.

Styreleder i ALF, CEO for SkiGeilo Andreas Smith-Erichsen sier følgende om årets sesong:

  • Igjen får vi bekreftet at alpin skikjøring har et solid fotfeste i Norge. Den snørike vinteren over store deler av landet gjorde sitt til at vinteren 17-18 fikk et spesielt stort løft, men ser vi på trenden de siste 30 årene ser vi at alpinindustrien har hatt en jevn vekst også gjennom år med vanskeligere værforhold eller lavere konjunkturer. Alpinanleggene er en av de viktigste faktorene for drift og utvikling av kommersielt reiseliv vinterstid og for utbygging av fritidsenheter i distriktene. At næringen nå øker sitt besøk og omsetning gir muligheter for økt lønnsomhet og investeringskraft. Dette kan ytterligere øke attraksjonskraften i næringen.

-Nå er det sommerens aktiviteter som står for tur i alpinanleggene i Norge, som heisbasert sykling og Mountain Cart. I tillegg har vi attraktive sommerskidestinasjoner med Fonna og Juvass i spissen som tar i mot tusenvis av gjester og aktive fra inn og utland. Så er forberedelsene til en ny og forhåpentligvis travel vinter for lenge siden godt i gang, og vi gleder oss til å se den første snøen falle om kanskje bare drøye 4 måneder, avslutter Camilla Sylling Clausen hos Alpinanleggenes Landsforening.

*(1 321 406 150 millioner)

**(1 139 535 031 millioner sesongen 2016/2017)

Tallene er ex moms og inntekter fra Key Card.

***Oppdal, Vassfjellet og Bjorli (Wenaasgruppen) er ikke medlem i ALF.

2018-06-20T14:41:16+00:00