Forum for Reiseliv har vært igjennom store forandringer i 2016. Fra å være en lobbyorganisasjon med innkjøpt sekretariatsfunksjon til å etablere eget kontor med daglig leder og en intensjon om å synliggjøre organisasjonen. Det nye kontoret ble etablert 1. september 2016, samme dag som daglig leder tiltrådte organisasjonen.

Formålet med foreningen er å styrke reiselivsindustriens innflytelse og posisjon som en ledende industri og skape grunnlaget for at Norge tar en større del av den internasjonale veksten i reiselivet.

Medlemmene i Forum for Reiseliv står for vel 95 prosent av den internasjonale reiselivs-markedsføringen og består i dag av de største reiselivsbedriftene i Norge, samt de viktigste destinasjons- og landsdelsselskapene.

Verden forandrer seg, nye markeder, målgrupper, trender og ny teknologi krever en mer målrettet og kostnadseffektiv utvikling, distribusjon og markedsføring av Norge som reisemål.  Dette vil være en forutsetning for at reiselivsnæringen skal få gjennomslag og øke inntjeningen i en stadig tøffere internasjonal konkurranse. Med lavere oljepriser trenger Norge bedre lønnsomhet og høyere vekst i tradisjonelle konkurranseutsatte næringer. Vi mener reiselivet er en næring som også i fremtiden vil være viktig for Norge i forhold til sysselsetting og verdiskaping, og det er derfor viktig med politisk prioritering av denne næringen og dens potensiale.

Utviklingen i norsk reiseliv har de seneste årene vært positiv i forhold til volumøkning og interessen for å feriere i Norge har økt betydelig, men det har ikke vært en tilsvarende inntektsøkning. Det er store variasjoner på belegg og inntjening rundt om i reiselivs-Norge og vi opplever at det enkelte steder til tider kan være tilnærmet overfylt av turister og andre besøkende, mens andre destinasjoner og reiselivsprodukter går med tap. Forum for Reiseliv mener vi må etterstrebe en bedre utnyttelse av kapasiteten gjennom hele året og fokusere på en bærekraftig vekst. Norge skal ikke bli et masseturismeland, men et land som skaper inntjening og sysselsetting gjennom lønnsomme besøkende, det være seg den påvirkbare delen av forretningsturismen, arrangementsturisme og ferie- og fritidsturisme.

Våre aktiviteter spenner seg fra å være en aktiv høringsinstans for offentlige myndigheter og en forening som setter dagsaktuelle temaer på agendaen, til i samarbeid med forsknings- og analysemiljøer å synliggjøre de kommersielle mulighetene i norsk reiseliv gjennom kompetanse innenfor internasjonal markedsføring og distribusjon, teknologi, bærekraft og internasjonale reiselivstrender.

Arbeidet de første månedene av 2016 var innrettet i forhold til å utvikle og etablere ny struktur for foreningen, forskningsprosjektet Reisepol, samt innspill og høringsuttalelser i forbindelse med stortingsmeldingen om reiseliv.

Etter at daglig leder begynte 1. september har arbeidsoppgavene vært å etablere den nye organisasjonen og ferdigstille strategiene. Det har vært gjennomført et stort antall møter med medlemsbedrifter og potensielle samarbeidspartnere, samt med politiske miljøer og embetsverket i de ulike departementer som er involvert i reiseliv. Målsetting med møtene har vært å informere om Forum for Reiseliv og innlede til samarbeid.

Forum for Reiseliv har tatt en aktiv rolle i innspillmøter i regi av ulike departementer og i Stortingshøringene i tilknytning til årets statsbudsjett. For vår organisasjon er det viktig at vi er med der hvor noe skjer, bidrar med vår kompetanse og at vi synliggjør foreningen som den samlende organisasjonen i reiselivet.

2017 blir et viktig år for Forum for Reiseliv, hvor strategiene skal settes ut i live og hvor det videre arbeidet i tilknytning til Stortingsmeldingen om Reiseliv vil være et prioritert arbeidsområde. Likeledes skjer det forandringer i organisasjonen ved at vi bytter navn til Norsk Reiseliv, med  Norwegian Tourism Partners som engelsk navn, vi får i tilknytning til navneskiftet ny web-side, nyhetsbrev og blogg.

Oslo, 19. april 2017

Daniel Skeldam /s/

Styreleder