Høringsuttalelse - Revidert nasjonalbudsjett 2025 (RNB)

Reiselivet i Norge har hatt god vekst etter pandemien og Norge har styrket sin posisjon som et attraktivt og bærekraftig reisemål. Ifølge World Travel & Tourism Council (WTTC) vil reiselivet, inklusive ringvirkninger bidra med 405 mrd kroner til BNP i 2025 og stå for 7,8 % av statens inntekter. I 2035 forventes dette bidraget økt til 485 mrd kroner, mens sysselsettingen vil øke fra 342.000 i 2025 til 400.000 innen 2035.

Innenlandske besøkende står i 2025 for 67 prosent av det reiselivsrelaterte forbruket. Over 80 prosent av alle reiser i Norge er i følge WTTC ferie- og fritidsreiser. 

Fortsatt vekt i reiselivet vil komme fra internasjonale besøkende. Mye tyder på at Norge har gode forutsetninger for en slik vekst. Dette skyldes økt etterspørsel etter natur- og kulturbasert opplevelsesturisme. Veksten i reiselivet må skje gjennom flere høyt betalingsvillige og klimabevisste utenlandske reisende. Dette målet må være utgangspunkt for videre utvikling av reiselivet og markedsføringen av Norge som reisemål, slik at Norges omdømme som bærekraftig destinasjon styrkes internasjonalt. 

En vellykket storsatsing for norsk reiseliv vil bidra til økt verdiskaping (BNP) og flere helårs arbeidsplasser. For å lykkes med dette er vi avhengig av samspillet mellom offentlige myndigheter, virkemiddelapparatet, landsdels- og destinasjonsselskap og den kommersielle delen av reiselivet.

Utsiktene for 2025 og 2026 er gode, med positive signaler fra våre viktigste markeder – Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia og USA. Samtidig er konkurransen stadig økende og reisende blir mer selektive, med økt vekt på økonomi, sikkerhet og klima.

Utfordringer – og muligheter for reiselivet

Til tross for vekst i besøk og omsetning, sliter mange reiselivsbedrifter med svak lønnsomhet, økte kostnader og mangel på kapital og arbeidskraft. Samtidig gir naturbasert turisme, bærekraftige opplevelser, svak kronekurs, prisstigning internasjonalt og klimaendringer Norge et konkurransefortrinn.

For å lykkes, i en stadig tøffere internasjonal konkurranse om de betalingsvillige turistene må vi satse på målrettede markedsaktiviteter i våre prioriterte markeder, med hovedvekt på:

  • Helårsturisme og klimabevisste reisende
  • Bærekraftige destinasjoner og effektiv besøksforvaltning
  • Grønn transport og teknologisk utvikling, som bruk av AI
  • Sterkt offentlig–privat samarbeid

 

Forslag fra Norsk Reiseliv til RNB 2025

Økt markedsføring for bærekraftig vekst
Bevilgningen til Innovasjon Norges reiselivssatsing bør økes med 50 mill. kr i RNB 2025.  Budsjettøkningen for 2025 dekker kun økninger i lønns- og driftskostnader og var ikke en reell økning til operative markedsaktiviteter. 

Den norske kronen er svak, noe som gjør det vesentlige rimeligere og mer attraktivt for utenlandske turister å legge ferien sin til Norge. Midlene vil komme markedsføringen av Norge som destinasjon til gode, noe som igjen vil styrke den uttalte eksportsatsingen av det norske reiselivet. Slik målrettet og vellykket markedsføring, for å tiltrekke de turistene næringen er avhengig av, krever økte ressurser."

For at en slik målsetting skal kunne realiseres trengs det offentlige midler og ikke minst et tett samarbeid både innen utvikling og gjennomføring av markedsaktiviteter mellom Innovasjon Norge og reiselivet.

En styrket satsing skal:

  • Rette seg mot lønnsomme og klimabevisste målgrupper
  • Bidra til helårsturisme og jevnere besøksstrømmer

 

Innovasjon Norges markedsaktiviteter må innrettes slik at den bidrar til økt etterspørsel i de mest lønnsomme og bærekraftige kundesegmentene, i et konkurranseutsatt internasjonalt marked. Satsingen skal bidra til å spre besøksstrømmene til Norge over tid og sted.

Konklusjon

Norge har et stort potensial for bærekraftig vekst i reiselivet. For å utløse dette trengs målrettede investeringer i internasjonale markedsaktiviteter, bedre rammevilkår i form av skatter og avgifter, samt tett samarbeid mellom reiselivsnæring og myndigheter.