Norsk Reiseliv/Norwegian Tourism Partners (Norsk Reiseliv) viser til Nærings- og fiskeridepartementets oppdrag til Fiskeridirektoratet om å gjennomføre en høring av Forslag til forvaltningstiltak i turistfiske (24/3516-7) og takker for muligheten til å komme med høringssvar.
Norsk Reiseliv er en uavhengig bransjeforening for reiselivet i Norge. Foreningen ble opp-rettet i 2004 og har som formål å styrke norsk reiselivsnærings globale konkurransekraft og Norge som et ledende bærekraftig reisemål.
Foreningen representerer hele bredden av norsk reiselivsnæring, dvs overnatting, servering, transport (luft, sjø og land), formidling, opplevelsesbedrifter og landsdels- og destinasjons-selskap. Våre medlemsbedrifter har vel 40.000 ansatte i hele Norge og står for over 90 prosent av den internasjonale reiselivsmarkedsføringen.
Bakgrunn
De fleste reiselivsbedrifter har hatt god pågang av norske og utenlandske besøkende etter at Norge åpnet opp etter Korona-pandemien i 2022. Ifølge SSBs overnattingstall for 2024 har kommersielle overnattinger i Norge økt med 4 prosent i forhold til 2023, med en økning på 1 prosent fra Norge og en økning på 12 prosent fra utlandet.
Sammenligner vi med 2019, så ligger vi nå 10 prosent over på kommersielle overnattinger, fordelt på 7 prosent fra Norge og 16 prosent fra utlandet.
Selv med gode overnattingstall, spesielt i Nord-Norge, på Vestlandet og i Oslo er økte kostnader en utfordring i en bransje med svært små marginer. Selv om bookingtallene stort sett er gode, har vi et kostnadsnivå og rammebetingelser i form av skatter og avgifter som gjør det vanskelig for mange reiselivsbedrifter.
Økt søkelys på helårsturisme og kvalitet i det samlede reiseproduktet er avgjørende for lønnsom vekst og flere helårs arbeidsplasser i årene som kommer. Naturbaserte opplevelser og aktiviteter, slik som blant annet fiske blir stadig mer populært og er et område vi venter vekst de kommende årene. De fleste fisketurister som besøker Norge reiser til Vestlandet og Nord-Norge, og utgjør en viktig del av det lokale reiselivet og er med det en del av reiselivet som bidrar til lokal verdiskaping og arbeidsplasser.
Menon Economics kartla i 2019, på oppdrag fra NHO Reiseliv de økonomiske ring-virkningene fra havfisketurisme i Norge. Rapporten viser at det var 1550 årsverk knyttet til havfisketurisme i Norge i 2019. 800 av årsverkene knytter seg til direkte sysselsettings-effekter i havfisketurismebedriftene. Det estimeres at ringvirkningene fra næringen gir en verdiskaping på mer enn 1,4 milliarder kroner.
Målt i forhold til ressursuttaket anslås sysselsettingseffektene fra havfisketurisme å være over 30 ganger så høye som i næringsfiske, og verdiskapningseffektene er over 20 ganger så høye. Næringsfiske gir 5,23 årsverk per 1000 tonn fisk som tas opp, mens havfisketurisme gir 178 årsverk.
Høringsinnspill
Forslagene til forvaltningstiltak i turistfisket bygger på turistfiskerapporten som er utarbeidet av en arbeidsgruppe i Fiskeridirektoratet i 2024, hvor de så nærmere på utfordringer ved eksisterende reguleringer i turistfiske.
I oppdraget skulle arbeidsgruppen blant annet se på reguleringen av turistfiske og behov for endringer, registreringsordningen av turistfiskebedrifter og mulig registreringsplikt for turister som skal fiske i Norge.
Det er slik vi ser det viktig at vi stiller rimelige krav til alle parter. Både turister og næringen trenger gode rammer. Myndigheten trenger i tillegg tilstrekkelig med ressurser og sanksjons-muligheter overfor de som ikke opptrer i tråd med regelverket.
Norsk Reiseliv ser positivt på innføring av en godkjenningsordning som skal bidra til å få bukt med useriøse aktører. Dette er en ordning som bransjen har etterlyst i lang tid. En slik godkjennings- eller sertifiseringsordning vil utgjøre en forskjell med tanke på å stoppe de som tilrettelegger for tjuvfiske og smugling ut av landet. Slik det er i dag, kan hvem som helst registrere seg som fisketurismebedrift.
Vi er likeledes positive til innføring av fiskekort og aldersgrense på 12 år for rett til utførselskvote. Det samme gjelder et generelt innfrysingsforbud for personer som ikke er bosatt i Norge, med unntak for gjester ved registrert turistfiskevirksomhet – som vil kunne fryse inn et kvantum som samsvarer med utførselskvoten. Det samme for innfrysing og utførsel av skjell og skalldyr.
Mens andre forslag vil medføre betydelige konsekvenser for reiselivet. Dette gjelder spesielt at utførselskvoten foreslås redusert fra 18 til 10 kg fisk per person, begrenset til én gang per år. Etter vår mening vil ikke en reduksjon av kvoten ha noen reell påvirkning, verken på hvor mye som tas opp eller hvor mye som smugles ut av landet. Det vil i stedet gjøre det mindre attraktivt å besøke Norge for fisketurister, som igjen påvirker næringsgrunnlaget negativt langs kysten, spesielt i Nord-Norge.
Det samme gjelder forslaget om å innføre det nye regelverket allerede fra 1. april 2025. Mesteparten av 2025-sesongen er allerede booket, og mange har også booket store deler av 2026-sesongen. Vi har forståelse for at man ønsker å se på reglene, en hasteinnføring er imidlertid et lite treffsikkert forslag som vil få betydelige konsekvenser for reiselivet.
Vi etterlyser for øvrig mer fleksibilitet og involvering av bransjen i utformingen av reglene, og stiller oss gjerne til rådighet for spørsmål og videre innspill.