Høringsuttalelse -
Tredje rullebane på Oslo Lufthavn?

Norsk Reiseliv/Norwegian Tourism Partners, tidligere Forum for Reiseliv er en uavhengig bransjeforening for reiselivet i Norge. Foreningen ble opprettet i 2004 og har som formål å styrke norsk reiselivsnærings globale konkurransekraft og Norge som et ledende bærekraftig reisemål.

Foreningen representerer hele bredden av norsk reiselivsnæring, dvs overnatting, servering, transport (luft, sjø og land), formidling, opplevelsesbedrifter og landsdels- og destinasjonsselskap. Våre medlemsbedrifter har vel 40.000 ansatte i Norge og står for over 90 prosent av den internasjonale reiselivsmarkedsføringen.

Bakgrunn

De fleste reiselivsbedriftene har hatt god pågang av norske og utenlandske besøkende etter at Norge åpnet opp etter Korona-pandemien i 2022. Norske overnattingsbedrifter ligger nå 9 prosent over rekordåret 2019 på kommersielle overnattinger, mens flytrafikken ifølge Avinor er oppe på 2019 nivå. Det er færre flybevegelser enn før pandemien, men det er flere passasjerer med hvert fly. Det er spesielt reisende fra Europa og USA som har hatt økning, mens trafikken fra Kina fortsatt ligger godt bak 2019 nivå.

Men selv med økt antall besøkende og omsetning, ser vi en stadig stigende tendens til at bunnlinja ikke følger samme utvikling. Det er også store geografiske forskjeller.

Mye tyder imidlertid på at Norge har gode forutsetninger for internasjonal vekst. Dette skyldes økt etterspørsel etter natur- og kulturbasert opplevelsesturisme, utvikling av bærekraftige produkter og destinasjoner, fordelaktig kronekurs og klimaforandringer.

En fremtidig vekst i reiselivet bør skje gjennom flere høyt betalingsvillige og klimabevisste turister. Dette målet må være utgangspunkt for utvikling og markedsføring av Norge som reisemål, slik at Norges omdømme som bærekraftig destinasjon styrkes både nasjonalt og internasjonalt.

Reiseliv ble i 2023 pekt ut som den femte strategiske eksportsatsingen i regjeringens eksportreform «Hele Norge eksporterer». Satsingen skal bidra til økt eksport og bidra til en mer konkurransedyktig reiselivsnæring. Skal vi lykkes med dette er vi avhengig av ettertraktede reiselivsprodukter, bedre tilgjengelighet og infrastruktur, målrettet internasjonal markedsføring, konkurransedyktige rammebetingelser, samt økt kompetanse blant norsk tilbydere og flere utenlandske turoperatører.

Norsk Reiseliv gir utvalgets anbefalinger full støtte

Flytransport er en sentral del av det norske reiselivsproduktet. God tilgjengelighet og infrastruktur er med på å sikre en konkurransedyktig norsk reiselivsnæring, både i forhold til internasjonal turisme og turisme i eget land.

Det er derfor viktig å styrke oppbyggingen av Oslo Lufthavn, slik at Norge kan ta imot internasjonale flyruter både fra Europa og fra oversjøiske markeder, samt sørge for at flypassasjerer som skal videre til destinasjoner, spesielt i distriktene kommer seg dit på en mest mulig effektiv måte.

Det har over flere år vært diskusjoner med hensyn behovet for en tredje rullebane på Oslo Lufthavn. Utvalget konkluderer i sin rapport om at det ikke er behov for dette nå, men at det må avsettes areal til en eventuell fremtidig tredje rullebane. Dette støttes av Norsk Reiseliv.

Avinor må gis forutsigbare rammevilkår ved at OSL sikres mulighet for å utvikle den kapasitet som til enhver tid etterspørres. Uten denne forutsigbarheten er det risiko for at norsk reiseliv taper i konkurransen med andre land. OSL som et velfungerende knutepunkt med et godt rutetilbud og tilstrekkelig kapasitet vil underbygge ambisjonene om vekst i turisme, både nasjonalt og internasjonalt.

Vi har merket oss utvalgets vurderinger knyttet til luftfartens klimapåvirkning og behovene for omstilling. Norsk Reiseliv jobber for bærekraftig turisme og slutter seg til målet om at bærekraftig vekst i luftfarten må skje gjennom en omstilling der utslippene fra fly må reduseres dramatisk, helst elimineres, frem mot 2050. På den måten vil også luftfart bli et klimavennlig transportalternativ frem mot det tidspunktet det kan bli behov for en ny rullebane. Imidlertid vil en slik omstilling bety svært store kostnader.

Fra et reiselivsperspektiv er det viktig at alle kostnadene for denne omstillingen ikke veltes over på passasjerene, noe som vil redusere etterspørselen. Det må derfor etableres gode statlige støtteordninger for luftfartsbransjen slik at flyreiser i Norge ikke utkonkurreres av andre land med bedre ordninger og derfor bidrar til at reiseliv fortsatt kan være et satsingsområde for vekst i norsk økonomi.