Torsdag 16.11.2017 ble det nye temabaserte, geografisk grenseløse landsdelsselskapet Norske Fjell SA stiftet.
Norske Fjell SA er sluttresultatet av en 4,5 års lang prosess som startet gjennom den nasjonale strukturprosessen etablert av Nærings og fiskeridepartementet i 2013 med hovedformål å restrukturere og effektivisere reiselivssamarbeidet i landet, med målsetningen om bedre utnyttelse av offentlige og private midler, flere gjester og bedre lønnsomhet for reiselivsbedriftene.
Stifterne er destinasjonsselskapene i Hemsedal, Norefjell, Trysil, Hovden, Telemark, Lillehammer, Narvik, Geilo samt Alpinanleggenes Landsforening. I tillegg vil flere destinasjonsselskap bli medlem i nær framtid
Norske Fjell har til formål å fremme reiselivsbedriftene i fjellets økonomiske interesser, knyttet den den kommersielle reiselivsnæringen i medlemmenes respektive regioner.
Norske Fjell skal fungere som et felles talerør ovenfor offentlige myndigheter og andre instanser, og landsdelsselskapet skal tilby tjenester knyttet til medlemmenes felles behov innen reiseliv. Dette inkluderer profilering og salg av reiselivstilbudet i medlemsregionen samt posisjonering av hvert enkelt delområde medlemmene representerer, som et sterkt reiselivsprodukt.
Selskapets medlemmer strekker seg foreløpig fra Telemark i sør til Nordland i nord. Sammenslutningen skal ha et helårsfokus og vil med det overta og inkorporere all tidligere aktivitet fra det tidligere Norske Fjell AS – et markedsselskap som siden 1995 har vært et samarbeidsfora for alpindestinasjonene hvis formål har vært alpin destinasjonsturisme, i hovedsak rettet mot utenlandsmarkedet. ”En milepel er endelig nådd – nå kan vi forene kreftene fra fjelldestinasjonene og sammen utgjøre en forskjell mht synlighet overfor våre omgivelser, samt oppnå økt produktutivkling og erfaringsutveksling satt i et større system. Dette gir fjelldestinasjonene et viktig verktøy med hensyn til å styrke sin posisjon og med det ytterligere underbygge en viktig distriktsnæring som er i stor utvikling” sier nyvalgt styreleder Jan Egil Halbjørhus.
Selskapet vil bli organisert med to markedsråd – ett for sommer og ett for vinter. Markedsrådene er sammensatt med fagpersonell fra eierdestinasjonene og vil være arbeidende fora mht utarbeidelse og implementering av markedsstrategier for sammenslutningen.
Norske Fjell skal tilby en rekke prosjektbaserte tjenester/prosjekter i tilknytning til medlemmenes virksomhet og/eller interessene de representerer. Eksempelvis felles webløsninger, markedsføring, representasjon, erfaringsutveksling og kontakt mot det nasjonale og internasjonale markedet, profilering og pressekontakt, kompetansetiltak, statistikk/analyse og andre tjenester tilknyttet reiseliv og reiselivsnæringen.