Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner er bransjeorganisasjonen for norske fjelldestinasjoner og alpinanlegg i Norge. Viktige temaer for foreningen er sikkerhet, både i skiheisen og i bakken, å sikre gode rammebetingelser for bransjen, og » få flere på ski – oftere».

Foreningen jobber også aktivt for å øke bevisstheten omkring det arbeid som legges ned hos våre medlemmer hele året rundt. Destinasjonsutvikling, også i sommerhalvåret, har blitt viktigere for næringen de seneste årene.

Bransjeforeningen for skiheiser ble først stiftet i desember 1969 under navnet Norske Ski- og Fjellheisers Forening. I 1993 ble det etablert et heltidssekretariat og i 2003 fikk man navnet Alpinanleggenes Landsforening. ALF har vært en av de eldre alpin-landsforeningene i Europa og har god og kontinuerlig dialog med bransjeforeningene i Norden og alpelandene.

Foreningen eier og driver også den reklamefrie tjenesten fnugg.no. Målet med tjenesten er å samle norske alpinanlegg på én felles plattform for å informere om vær- og føreforhold, åpningstider, priser, åpne heiser og bakker mm. Tjenesten skal også skape entusiasme, oppmerksomhet og kjennskap til alle de små og store anleggene som finnes i hele landet. Tjenesten har instagramkontoen @fnugg.no og bruker taggen #fnugg

Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner var i november gjennom en ny prosess der vi endret navnet til det nåværende, og inkluderte destinasjonsselskaper i de store fjelldestinasjonene i medlemsmassen. Foreningen har ca 210 alpinanlegg som medlemmer, fra de minste til de største alpinanleggene. I tillegg har vi nå hele 8 store destinasjonsselskaper i fjellene med oss. Det gjør at foreningen organiserer omtrent 95% av alpinnæringens samlede heiskortomsetning, og har en tydelig stemme for å tale bransjens sak.